Svenska redovisning

Vad är döden?

 

Är det då man slutar andas, slutar existera, eller är det något annat som även det kan kallas för död?

 

Biologiskt vis, så är döden när alla organ slutar fungera, och man börjar förmultna och inte längre har någon hjärnaktivitet, eller när hjärtat slutat slå. Man anses vara död när man inte längre kan reagera genom att öppna ögonen eller röra ens ett finger. Det är då som man har nått sitt slut, och även då man är död. Efter döden finns ingenting, biologiskt sett, förutom att ens kropp sakta ruttnar under jorden.

 

Sedan kan man ju även se på döden på ett religiöst sätt, för även om man processen är likadan som den biologiska, så anser många religioner att det finns ett liv efter döden, eller att man fortsätter leva ett nytt liv, i en ny kropp och som en ny individ. Den klassiska förklaringen på vad som händer efter döden är att man antingen åker till himlen eller helvetet beroende på om man varit god eller ond.

 

Jag valde att prata om döden, eftersom att det är något som jag ofta funderat över, och det är även min inspiration när jag skriver, den där minuten innan man försvinner från livet för alltid. Jag har ofta undrat över om det verkligen finns något liv efter döden, och hur det skulle se ut där. Skulle det vara en fredlig plats, eller skulle det se ut som våra liv gör nu? Skulle man vara lycklig där, eller känna alla känslor som man känner dem i denna stund?

 

Och om det inte finns något liv efter detta, vad händer då? Föds vi åter igen på denna jord utan några som helst minnen, och lever ett nytt liv? Det finns många människor som sagt att de minns sitt förra liv, så då har jag ofta frågat mig själv; Kan det vara sant? Att man verkligen föds på nytt. Alla har väl någonsin känt att de varit någonstans, även fast de egentligen aldrig varit där? En känsla av deja vu, som de egentligen inte kan beskriva, men känner ändå: Det här har hänt förut, eller herregud, om jag svänger höger så kommer det se ut sådär.

 

Sedan var det ju det här med vare sig döden bara uppenbarar sig på ett sätt, och det är när man slutar fungera, eller om det finns olika sorters sätt att dö på. Och nu menar jag inte att man dör i en bilolycka, eller om man dör av cancer.

 

Nej, jag undrar om man kan dö själsligt, och ändå existera. För det finns ju många människor som vandrar på denna jord, och kan inte känna känslor och har svårt att se vad som händer härnäst. De har tappat hoppet om att livet någonsin ska bli bra, och det kan ju kallas för en själslig död. Alltså behöver det inte betyda att döden är när man inte längre finns, i fast form. Det kan även menas när ens psyke har gett upp, och man vandrar jorden utan någon mening eller syfte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0